1. Link do strony z możliwością wsparcia forum:
https://pomagam.pl/forumdss_2020_22

2. Konta nowych użytkowników są aktywowane przez Administrację
(linki aktywacyjne nie działają) - zwykle w ciągu ok. 24 ÷ 48 h.

DUM SPIRO-SPERO Forum Onkologiczne Strona Główna

Logo Forum Onkologicznego DUM SPIRO-SPERO
Forum jest cz?ci? Fundacji Onkologicznej | przejdź do witryny Fundacji

Czat Mapa forum Formularz kontaktowyFormularz kontaktowy FAQFAQ
 SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  AlbumAlbum
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
Znalezionych wyników: 2
DUM SPIRO-SPERO Forum Onkologiczne Strona Główna
Autor Wiadomość
  Temat: Brodawczak płaskonabłonkowy
missy

Odpowiedzi: 3
Wyświetleń: 1696

PostDział: Nowotwory tarczycy, głowy i szyi   Wysłany: 2023-04-03, 18:57   Temat: Brodawczak płaskonabłonkowy
anna1990x,

Obawiam się, że nie umiem odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania, nie jestem lekarzem.

Wiem tylko, że obecność białka p16 oznacza ( w skrócie), że komórki miały kontakt z wirusem brodawczaka. Czyli jest to efekt przetrwałego zakażenia.
Wynik cytologii nie ma tu znaczenia w tym sensie, że zakażenie HPV w obrębie szyjki macicy może być kompletnie bezobjawowe i zwykła cytologia nic nie wykrywa.

Generalnie ekspresja białka p16 jest „normalna” w zmianach brodawczakowatych i nie oznacza, że brodawczak zmienia się w raka. Do tego dochodzi na drodze innych jeszcze zaburzeń/mutacji genetycznych - i tego już nie jestem w stanie Ci wytłumaczyć. Owszem, wirus HPV ma swój udział w powstawaniu niektórych raków głowy i szyi. Ale przede wszystkim ma udział w powstawaniu brodawczaków.
A brodawczak sam w sobie nie jest czymś w rodzaju wstępnej formy raka.

Niemniej jest to zmiana paskudna pod tym względem, że lubi nawracać bo niestety nawet pod mikroskopem chirurgicznym nie widać w trakcie zabiegu, które komórki są zainfekowane wirusem a które nie.